“Een eigen kantoor zoeken is tegenwoordig wel een erg traditionele gedachte. Het wordt steeds minder gezien als een rite of passage,” aldus de Peer Group Meeting Co-work van afgelopen maandag.

Het alternatief, Shared Office Spaces, is al geruime tijd in opmars, maar het stijgende aanbod ervan nodigt de industrie uit om te innoveren.

 

Co-work plekken schieten als paddenstoelen de grond uit

 

Ook al blijft het fenomeen in Nederland beperkt tot de randstad, zie je dat alsnog, ieder jaar weer, het aantal co-work plekken fors toeneemt. Er is steeds meer keus, steeds meer flexibiliteit en dat is ook waar de doelgroep om vraagt. Flexwerkers hoppen van locatie naar locatie, totdat ze een plek hebben gevonden waar ze zich het meest thuis voelen. “Terwijl ze eigenlijk zouden moeten kijken naar wat de plek oplevert. Denk hierbij aan een netwerk of aan de mogelijkheid om in contact te komen met mensen die ze anders niet zo snel zouden ontmoeten,” aldus Nina Verrijt.

 

Geen loyaliteit

 

Co-workers zijn niet loyaal, het is erg zoeken naar hoe je ze kunt behouden. Wel toont intern onderzoek van een van de deelnemers aan dat loyaliteit toeneemt, wanneer er  sprake is van een dedicated office- of community manager. Deze is het eerste en laatste aanspreekpunt van de co-worker en is een dagelijks terugkomend, bekend gezicht dat op dezelfde vloer vertoeft. Als de eerste connectie tussen de co-work host en de co-worker offline is, heeft dit een positief effect op de retentie. Deze valt veel hoger uit dan wanneer de onboarding digitaal gebeurt.

Natuurlijk is het veel rendabeler om de community van binnenuit te bouwen, bijvoorbeeld via een app of een online platform. Dan hoeven er namelijk geen community managers te worden aangenomen. Toch leert ervaring dat je er echt iemand op moet zetten. Mensen zijn niet loyaal aan een plek – maar wel aan een persoon.

 

Offline contact leggen

 

Co-workers zijn voornamelijk zzp’ers die een eigen niche hebben gecreëerd en vaak het freelance leven zijn ‘ingerold’. Omdat ze op zichzelf zijn aangewezen en geen collega’s om zich heen hebben, voelen ze sterk de behoefte aan connectie met anderen. Het is echter lastig om dat contact ook daadwerkelijk te vinden, niet iedereen is immers extravert. Het is een uitdaging en een opportunity om als co-work host in deze sociale behoefte te voorzien. Vragen die dan opkomen zijn: ‘Hoe kunnen we een community bouwen?’, ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich aan elkaar voorstelt?’, ‘Welke handvatten moeten we flexwerkers geven zodat ze, na de voorstelronde, zelf contact gaan onderhouden met elkaar?’

 

Community bouwen van binnenuit

 

Hoe kan een community van binnenuit groeien? Vaak zie je dat co-working spaces voor het community vraagstuk naar een digitale oplossing zoeken, terwijl members juist zoeken naar offline contact. Bepaalde matchmaking-apps helpen daarentegen wel met contact leggen.

Een manier om ervoor te zorgen dat flexwerkers uit zichzelf contact gaan zoeken, zonder apps of community manager, is door actief hierop te cureren. Komt de co-worker alleen iets halen of wil die ook iets brengen? Gevallen ‘ik vind het fijn dat er een community is maar ik hoef er niet per se aan mee te doen’ krijgen dus geen groen licht.

 

Locatie niet het enige criterium

 

Er zijn verschillende redenen waarom mensen kiezen voor een co-work plek. Vaak wordt er gedacht dat nabijheid van locatie het allerbelangrijkst is, maar toch zie je in de praktijk dat mensen graag een paar kilometer extra fietsen om te komen werken bij B. Building Business, dat buiten de ring ligt. Natuurlijk kiezen sommige mensen voor locatie, bijvoorbeeld wanneer de co-work plek ‘praktisch in hun straat ligt’, of omdat ‘Strawinskylaan’ mooi op het visitekaartje staat. Maar ook de uitstraling van de plek kan een doorslaggevende factor zijn, of de events die er georganiseerd worden, het netwerk waar het toegang tot biedt, de naamsbekendheid van de co-work host of het community gevoel dat er heerst.

 

The differentiating factor

 

De beweegreden achter iedere aanvraag is anders, maar feit is wel dat de generieke markt ‘hier heb je een co-working space’ nu wel verzadigd is. Toekomstig succes ligt in specialisatie. Waar de participanten van de Peer Group het dan ook allemaal over eens waren, was dat alle bovenstaande criteria (nabijheid, status, inrichting, community, brand, events) in het niet vallen wanneer ze een co-work plek zouden aantreffen voor hun eigen niche of industrie.

Hierop inspelend, is er bij B. Building Business een pilot gestart om een legal tech co-working space op te zetten met corporate partner ARAG. ARAG fungeert dan als mentor en heeft bovendien de financiële middelen en connecties waar de flexwerkers naar op zoek zijn. Voor ARAG is het interessant omdat die kan leren van de innovatieve aanpak en technologieën van de co-workers. De pilot is tot dusver dan ook een groot succes.

“Voor zo’n co-work space zou ik onmiddellijk switchen,” zegt Bastiaan de Groot “dat zou onwijs veel waarde toevoegen. Maar switchen zou ik ook doen voor een plek waar een legio aan goede freelance developers werken. Daar is namelijk niet aan te komen.”

 

 

Nina Verrijt (Rent lead van B. Building Business), Marit Meijer (Rent & Community Manager van B. Building Business), Richard Ruijter (Business Development Manager bij Nexton Smart Building), Bastiaan de Groot (CEO en Co-Founder van Ingy) en Jaap Sybenga (Founder en CEO van Mobypark) -bedankt voor het meedenken!

Share This