Hier vind je alle blogs op gebied van vastgoed en onze inspiratiesessies

Peer Group sessie #0013: Big Data

De dag begon door drukte op de weg iets later en werd geopend met een kop koffie en een korte voorstelronde. Deze sessie werd bijgewoond door Rocheline Bromet van Cushman & Wakefield, Krijn Hogenbirk van Schiphol Real Estate, Wilfred van der Plas van Simaxx, Lisanne van den Hoed van Veneficus en Benno Schwarz van Hello Energy.

Veneficus

Veneficus is elf jaar geleden opgericht en telt tegenwoordig 34 medewerkers. Het bedrijf is ooit begonnen in de retail sector en is inmiddels opgeschoven naar de vastgoedbranche. Het team van econometristen en software developers zorgt middels data analytics dat binnen de vastgoed de juiste klant gevonden kan worden en deze klant de juiste objecten tegen de optimale prijs wordt aangeboden. Om te illustreren hoe Veneficus klanten van dienst kan zijn, laat Lisanne de route naar optimized intelligence zien. Deze route bestaat uit de volgende fases:

  1. Observerend: wat is er gebeurd?
  2. Diagnostisch/ maatgevend: waarom is het gebeurd?
  3. Voorspellend: wat zal er gebeuren?
  4. Dirigerend: hoe laten we het gebeuren?

Het doel van Veneficus is om al hun klanten naar de vierde stap te begeleiden. In deze fase kun je de dienstverlening namelijk zo in steken dat je al weet wat de behoefte van de klant is, zonder dat de klant hier zelf al bewust van is. Veel klanten zitten echter nog bij stap twee, dit omdat de stap van twee naar drie relatief groot is. De data neemt namelijk toe, maar de data moet ook te vertrouwen zijn.

Waar staan we nu?

Natuurlijk draait de essentie van big data allemaal om data. Er wordt daarom de vraag gesteld hoe ver de verschillende organisaties al zijn met het verzamelen- en inzetten van data. Hier kwam uit dat er al veel data verzameld wordt, maar er nog een model gevonden moet worden om alles te filteren en te analyseren. Daarnaast wordt verkregen data nog veel te weinig intern gedeeld, waardoor niet iedereen van alles op de hoogte is. Dit is een bekend fenomeen in de vastgoedwereld. Het delen van informatie zit niet in het dna en wordt dan ook weinig gedaan. We moeten er uiteindelijk naar toe dat iedereen binnen een bedrijf dezelfde data heeft. Zo voorkom je dat het wiel constant opnieuw wordt uitgevonden. Het is momenteel vooral belangrijk dat elk bedrijf inzichtelijk maakt welke data zij ontvangen en hoe zij dit inzetten. Er wordt gezegd dat bedrijven vooral transactie gericht zijn en de rest er aan bungelt. Dit terwijl iedereen op een enorme goudmijn aan data zit, het moet alleen nog goed ingericht worden.

Wilfred van der Plas vertelt dat veel data ook versleuteld kan worden. Zo kunnen er mooie samenwerkingen ontstaan, zonder dat alle data toegankelijk is. Hij geeft aan dat een makelaar alle data weet over huurprijzen en contracten en de eigenaren hebben waarschijnlijk alle informatie over het verbruik. Door deze data met andere partijen te delen, kun je de uiteindelijke eindgebruiker het best tot dienst zijn. Data wordt namelijk niet je eigendom maar je mag het wel gebruiken. Als een partij toch niet besluit om de samenwerking aangegaan, kun je de sleutel veranderen waardoor alleen jij nog toegang hebt.

Hoe begin je?

Het is vooral belangrijk dat de vraagstelling helder is. Dit wordt middels een sessie gedaan. Hier worden vragen gesteld als: hoe ben je nu aan het werk? Hoe zet je data nu in en waar moet het naar toe om het echt succesvol te maken? Om echt resultaten waar je wat aan hebt te halen, is het verstandig om eerst klein te beginnen. Zo zie je het meeste resultaat en weet je waar je aan begint. Lisanne raadt aan om alles in kleine stapjes te doen. Pak iets beet en ga daar mee beginnen. Doe dat vervolgens heel goed en ga dan nadenken over de tweede stap. In geval van Annexum zijn ze het supermarkt fonds begonnen, door deze kleine stappen kun je makkelijk bepalen waar je tegenaan loopt als je er mee werkt en dit bij de volgende stap beter doen. Veneficius wil logischerwijs niet al te diep op de businesscases ingaan, maar vertelt dat het veelal over dezelfde onderwerpen gaat, bijvoorbeeld pricing. Een onderwerp waar je de businesscase makkelijk voor kunt uitrekenen. Dat is bij het stukje klantgerichtheid wat moeilijker. Je kunt niet meteen de toegevoegde waarde laten zien, maar het geeft wel alvast een betere relatie met je klant.

Veel vastgoedbedrijven worstelen nu met de vraag of ze een vastgoedbedrijf blijven- of zich meer op tech gaan richten. OVG maakt een enorme keuze door verder te gaan als techbedrijf. Waar ze eerst vooral bekend stonden om hun duurzaamheid statement, is dit nu op technologie komen te liggen.

Wat nemen we mee?

Aan het eind van elke sessie wordt gevraagd wat de deelnemers ervan vonden en wat ze meenemen. Voor een van de bedrijven is big data nog vooral een wanna have en nog niet noodzakelijk. Verwacht wordt dat dit wel erg snel noodzakelijk gaat worden en er nu stappen gezet moeten worden. Een groot verschil met andere bedrijven is dat de bedrijven aan tafel al begonnen zijn en daarmee voorlopers zijn. Er wordt verwacht dat de vastgoedwereld de komende jaren flink zal veranderen. Niet alleen volgen innovaties zich in rap tempo op, ook wordt de leeftijd van de huidige directeuren in de vastgoedbranche steeds hoger. Zij moeten dan ook een extra heuvel over voordat innovatieve ontwikkelingen een grote rol in organisaties gaan spelen. Er zijn echter wel vastgoedmensen die van nature innovatief zijn. Zij zijn aan het zoeken naar wat dienstverlening nog beter kan maken.