Hoe Witteveen+Bos accelereert?

In Grown-ups by Wouter Truffino

Witteveen+Bos accelereert

Onze Wouter is gevraagd om in de jury te zitten van het interne accelerator programma van Witteveen+Bos. Vanaf het begin van het programma is er overleg geweest tussen Otto Schepers en Wouter. Wat een ontzettend gaaf programma is het geworden; met een ongekend resultaat.

Airbus vs WiBo

Aan het begin van het programma is gebruik gemaakt van Hype. Hype is hét software pakket grote organisatie helpt om medewerkers te betrekken bij innoveren. Ik heb inmiddels vele van dit soort pakketten gezien die zeggen dat ze dit kunnen. De meeste zijn niet succesvol. Maar Hype daarentegen… 500 medewerkers hebben 170 verreikte ideeën bedacht binnen 5 challenges. Alleen de hoeveelheid ideeën is al een prestatie op zich. Airbus heeft namelijk ook met Hype gewerkt en genereerde met veel meer medewerkers slecht 200 ideeën.

Innoveren is facturen sturen

Tijdens de volgende fase van het innovatie traject is een selectie gemaakt van de beste 16 ideeën. Deze 16 ideeën zijn in 3 maanden tijd door een accelerator programma begeleid. Van idee naar factuur, dat was het doel. En dat is gelukt. Alle 16 ideeën hebben een interne sponsor gevonden en zijn samen met klanten hun idee gaan ontwikkelen. Alle ideeën hebben aan het einde van de accelerator 1 of meerdere facturen kunnen sturen. Zo zie je maar: innoveren kost geen geld, maar levert je geld op.

Schouwburg met 500 vrouw en man

Op 21 september stond Wouter samen met Otto Schepers op het podium om iets te vertellen over de resultaten die de teams hebben bereikt. Echt gaaf om te zien hoe de diverse teams zijn gegroeid in hun ontwikkeling.

De drie elementen waarop gestuurd is:
1. Lever klantwaarde en heb een goede pitch
2. Bouw zo snel mogelijk een MVP (Minimal Valuable Product)
3. Zorg voor een innovatie business model

Er kan er maar 1 de winnaar zijn

En de winnaar is…. Fire Safety Engineering in VR. Als eerste ter wereld is Witteveen+Bos er in geslaagd om rook ontwikkeling real time inzichtelijk te maken in een virtuele wereld. Allerlei organisaties, zoals Rijkswaterstaat en diverse brandweerdiensten zijn enorm enthousiast over deze nieuw technologische ontwikkeling.

Reactie na afloop:

Otto Schepers - Witteveen+Bos

This is where the text for your Feature Box should go. It's best to keep it short and sweet.

“Witteveen+Bos is een trots en tevreden lid van het netwerk Holland ConTech & PropTech. Samen hebben we een aantal inspirerende events georganiseerd. Wouter weet telkens weer een ongekende dosis positieve energie te mobiliseren. Dankzij dit ecosysteem wordt zichtbaar dat onze sector wel degelijk kan innoveren en technologie omarmt.”